Mit szeretek a járványügyi intézkedésekből?

2020/03/28. - írta: SVMD1986

Mivel mindig megkapom, hogy milyen borúlátó és/vagy depressziós cikkeim vannak, következzen egy fokkal pozitívabb.

Going No Contact: The Scapegoat's Last Resort | Glynis Sherwood MEd

Nem lesz hosszú, ellenben velős. Tehát az van, hogy egyre többet mondják, hogy még ha le is cseng a járvány, soha többet nem lesz az élet olyan, mint előtte. Hogy megelőzzük a soron következő járványt, tuti biztos, hogy a járványügyi intézkedések egy része megmarad. A durvábbak, mint pl a kijárási tilalom nyilván nem, de a könnyebben adaptálhatók egy része biztos. Igaz, ezzel is csak elmélyítjük az emberek között már amúgy sem csekély mélységű szakadékot, de hát istenem, mindenki utálja az embereket :D Jöjjön hát a lista, egyszerűen:

- megbecsülés: Több szakma végre visszanyeri méltó becsületét, amit már régen elvesztettek, és mindenki leszart (mentősök, kamionosok, boltosok, stb)

- jobb online szolgáltatások, gyorsabb internet: Örülünk!

- távolságtartás a kasszáknál: Az a paraszt végre nem liheg a nyakamba, és nem tolja rám az aids-es kocsikereket!

- bezacskózott pékáru: Nem fogják a retkes emberek, a retkes kezükkel végignyomkodni az összes kenyeret telibe, hogy melyik a legpuhább, mert a 2 fogukkal csak azt bírják elesztergálni otthon.

- számos irodai szakmában home office: Végre nem kell azt a pöcsfej kollégám/seggfej főnököm idétlen kárörvendő vigyorát néznem egész nap! És nem köcsögöl veled egy pattanásos, zokniszandálos informatikus sem, mert az atomlekorlátozott minimum 10 éves céges hoki gépeden - aminek örüljél! - rá mertél nézni az Instára.

- Turizmus visszaesése: Nem annyira baj, ha nem mész annyit Balira, meg megtanulsz anyáddal főzetni! És az sem baj, ha nem ülsz ki mindegyik lábszagú romkocsma kerthelyiségébe egy smoothie-ra.

- szájmaszkok (főleg paranoiásoknak): Végre kevesebben tüsszentenek le a buszon, kevesebben kenik belém az undoríró retküket! Kevesebb gyökérről kell megtudom mennyire semmilyen szájhigiéniával nem rendelkezik, és nem kell néznem az undorító fogsorukat, miközben azon gondolkodom, ki a tököm hajlandó így smárolni velük?

- Kevesebb kocsi az utakon: Végre nem kell annyit dugóban állnom az enyémmel!

Nagyjából ennyi. Ha te tudsz még mondani pozitív dolgokat, kérlek írd meg kommentben! 

Szólj hozzá!

Miért nem lesz babadömping 9 hónap múlva?

2020/03/26. - írta: SVMD1986

A home officeban, és a úgy általában a nagy digitális átállásban még az is sokat lóg a neten, aki eddig nem tette. Ha valami eljön, az talán a blogok reneszánsza,vagy a könyveké lesz, de semmi esetre sem a gyerekszüléseké.

Több helyen olvastam már - és hazudnék ha azt állítanám, hogy nekem nem jutott eszembe - a nagy new yorki áramkimaradást (1977) követő, kilenc hónap múlva bekövetkező gyerekszülési hullám, ami azon kívül, hogy valószínű csak egy urban legend, teljesen más alapgondolatot kívánna, mint ami most az emberek fejében van. Nekem inkább a Stanfordi börtönkísérlet jut eszembe, ki tudja miért. 

Nem azért nem születnek gyerekek, mert az embereknek nincs idejük a szexre!

Szeretett banánköztársaságunk vezére örömében tapsikolna - és nyilván saját önigazolására használná -, ha beindulna a gyerekgyár, de nem fog. Mert nem az van, hogy ki sem látszunk a munkából, a ház körüli teendőkből, és a maszekból. A járvány előtti világunkban aki szexelni akart, valahogy megoldotta. Virágzott a klubok élete, ott volt a Tinder, és megannyi társkereső, tonnaszámra szaporodtak a szexuális forradalmat és mindenféle tindertojást hirdető blogok.

Tehát aki nagyon rajta volt a témán, az talált magának. Viszonyt egyre több volt az olyan témájú írás, kinyilatkoztatás, egyéni vélemény is, hogy minek kell egyáltalán gyerek? Mert hogy az csak teher az önmegvalósításhoz és szexuális kiteljesedéshez való úton - reklámozták. Vagy éppen az élhetetlen, töketlen férfiakra vagy élveteg, elférfiasodó nőkre fogták, hogy hát ebbe a világba nem fognak gyereket vállalni. Igaz, amikor dédszüleink megszültek 10 gyereket, akkor biztosan stabilabb világ volt, amikor elvett tőlük mindent az állam, vagy jött egy világháború, forradalom (sic!). De ha saját példát akarnék hozni, akkor néhány hónapja még én magam is nagyítóval kellett keresnem a társkeresőkön azokat a nőket, akik egyáltalán akartak párkapcsolatot, és nem csak a testiségeket. Feltételezem a másik oldalon egyel rosszabb a helyzet. 

Aki eddig akart gyereket, annak többnyire lett is.

A home office és a digitális forradalom nem hozza meg a közösülési kedvet, még akkor sem, ha ingyen van a pornhub prémium. Mi az amit viszont elhoz? Az eddigi rövid tapasztalat alapján:

- az eddigi két cella (lakás, munkahely) helyett egyet (csak lakás)

- a paranoiát, hogy a mindentől rettegéssel tartanak majd minket bezárva, nehogy meghalj, vagy megölj valakit

- a kötelező ingyen túlórát, hiszen nem tudsz hazamenni és nem-felvenni a telefont, úgyhogy belefér még az az excel tábla (és örülj neki, mert más bezzeg elvesztette a munkáját!)

- a bezártság miatti leépülést testileg és lelkileg (nincs nyitva a gym, se a jóga)

- a párkapcsolatok minőségének rohamos romlását, ha nincs hová elvonulni

Nagyjából ezt. Nem gondolnám , hogy a fene nagy individualizmusunkat fejben majd egy járvány visszarugdossa a baby boomerek pozitív jövőképéhez, ami valahol a nagy amerikai autó - családi ház - úszómedence és a nukleális holokauszt között pingpongozott. 

Szóval azt gondolom kilenc hónap múlva legjobb esetben is csak a bundes liga frizura jön vissza a divatba, nem a gyerekszülés. Mindenesetre aki járványt túl is éli, annak még meg kell küzdenie a  nagyszerű jövőképek leomlásával (ha volt ilyen), túl kell élnie egy lelki és párkapcsolati válságot, mindezt rosszabb vagy semmilyen munkakörülmények között, mint a járvány előtt. De még mindenki abban él, hogy ennek pár hónapon belül vége, és minden olyan lesz, mint 3 hete. Még hisznek. Éljen az optimizmus!

 

Szólj hozzá!

Immunrendszer gyorstalpaló

2020/03/18. - írta: SVMD1986

Miután a Facebook letiltotta az előző posztomat Mi lesz a túlélőkkel? címmel, úgy gondoltam írok egy kevésbé gyújtóhangulatú cikket arról, hogy a nagy járványpara idején hogyan húzd fel immunrendszered állapotát gyorsan.

Ugyebár tudjuk, hogy akkor nem fogunk megfázni, ha egészségesek vagyunk, és egyéb közhelyek, amikről sejtjük, hogy valamiért mégiscsak bullshit duma. Egyrészt mindenki hiszi magáról, hogy "nagyjából" egészségesen él, pedig a valóságban alig viszünk be rendes mennyiségű vitamint, mindennapos az életünkben a stressz, és a sport is kimerül abban, hogy ad-hoc felülünk a biciklire, majd két évig soha többet. Tőlünk két kilométerre tüsszent valaki, és ledönt minket a lábunkról a láz másnap, maradjunk annyiban tehát, hogy az immunrendszerünk úgy kuka, ahogy van. Jó gondolat, hogy kéne némi vitamin. A többség meg is veszi a kötelező almát és vödrös narancsot, meg az akciós TV paprikát, azonban jó ha tudjuk, hogy a túltermelés miatt ezekben már szinte semmi tápanyag nincsen, pláne nem annyi, ami egy legyengült immunrendszert gatyába rázna. Főleg ha 2 hét múlva találod meg a hűtő hátuljában, bezöldülve. 

A jóhiszemű polgár - azaz mi - hinni akarunk a TV reklámjainak, ezért bemegyünk a patikába, ahol a polcok roskadoznak a horror áron kínált, ugyanakkor kétes végeredményt nyújtó, vény nélkül kapható készítményektől és vitaminoktól. Jó ez nekünk? Felejtős! A hatóanyag ugyanúgy pics@füst ezekben, mint a bolti mandarinban. A legjobb, ha ismét a naturál testépítőktől próbáljuk ellesni a helyes megoldást. Scitech, Biotech, és társai lesznek a mi társaink a bajban. Összehasonlításul alább láthattok egy táblázatot is, ahol a Béres Actival Maxot hasonlítottam össze a Scitech Multi Pro Plus vitaminjával, ég és föld a különbség.

Tápanyag Béres Actival Max Scitec Multi Pro Plus Mire jó? Hiánytünet
A-vitamin 0,5 mg 2,24 mg szürkületben való látás fejfájás, hányás, gyomorpanaszok,
rossz közérzet, étvágycsökkenés, fáradékonyság,
ingerlékenység, ízületi fájdalmak, vesebántalmak és hajhullás.
β-karotin 1,8 mg - A-vitamin forrása fejfájás, hányás, gyomorpanaszok,
rossz közérzet, étvágycsökkenés, fáradékonyság,
ingerlékenység, ízületi fájdalmak, vesebántalmak és hajhullás.
B1 vitamin 1,4 mg 39 mg sejtanyagcsere étvágytalanság, beriberi, ödéma
B2 vitamin 1,6 mg 48 mg sejtek oxidatív anyagcseréje repedezett ajak, bőrgyulladás
B3 vitamin  18 mg 50 mg energiahasznosulás táplálékból mentális problémák, hasmenés
B5 vitamin 6 mg 50 mg zsírbontás, hormon termelés zsibbadás, hasi görcs
B6 vitamin 2 mg 25 mg fehérje lebontás arcon bőrgyulladás, fogékonyság fertőzésekre, vérszegénység
B7 vitamin (Biotin) 30 μg 184 μg szénhidrát anyagcsere, bőr-köröm-haj egészsége bőr, ajak gyulladás, ekcéma, szőrzet hullása
B9 vitamin (Folsav) 200 μg 366 μg érelmeszesedés, a szív-érrendszeri betegségek megelőzése
B12 vitamin 0,0012 mg 0,012 mg nukleinsav anyagcsere, vörösvérsejt-képzés vészes vérszegénység, nyálkahártya-gyulladás,
gyomor-bélrendszeri és idegrendszeri zavarok,
ritkábban a nyelv gyulladása és hasmenés.
C-vitamin 125 mg 1500 mg antioxidáns, vas felszívódását segíti gyakori megfázás, fertőzésekre való hajlam,
gyengeség, ínygyulladás, ínyvérzés, orrvérzés,
lassú gyógyulás, lassú sebgyógyulás,
romló visszerek, vérzéses állapotok
D3-vitamin 0,005 mg 0,012 mg csontképződés, kalcium anyagcsere csontritkulás, csontlágyulás, izomgörcsök 
E-vitamin 20,1 mg 126 mg antioxidáns  immunrendszer gyengülés, idegkárosodás
K1-vitamin 0,04 mg - véralvadás, máj méregtelenítés vérzékenység
B10-vitamin 10 mg - vérképzés, vas felszívódás, folsav termelés, emésztés, bőr-haj egészség vérszegénység, ekcéma, korán őszülő haj,
gyomor- és bélrendszeri problémák
(étvágytalanság és hasmenés)
Rutozid/Rutin 5 mg 25 mg C-vitamin felszívódása, véd az oxidációtól,erősíti a hajszálereket gyenge érfalak
Kalcium 200 mg 693 mg csontok, fogak, véralvadás, izomösszehúzódás csontritkulás, izomgörcs
Foszfor 155 mg - csontok, fogak, idegrendszer csontritkulás
Magnézium 100 mg 337 mg csontok, a fogak és a fogíny, memória, sejtfal védelem izomgörcs, álmatlanság, gyors szívverés
Cink 15 mg 10 mg sejtosztódás száraz bőr, ekcéma,
a körmökön megjelenő fehér foltok,
bőrgyulladások, étvágytalanság, hasmenés,
gyakori fertőzéses megbetegedés
Vas 4 mg 13 mg oxigén eljutása a sejtekhez fáradékonyság, gyengeség, fejfájás, 
szédülés, sápadtság, hajhullás, szívdobogás-érzés, torokszorítás, nyelési zavarok, terhelhetőség csökkenése
Bór 1 mg - csontsűrűség
Mangán 1 mg 4,7 mg antioxidáns
Réz 1,4 mg 1 mg idegrendszer megfelelő működése
Jód 100 μg 120 μg pajzsmirigy hormontermelés golyva,
testi és szellemi teljesítőképesség csökkenése
Molibdén 0,075 mg 0,075 mg purinanyagcsere, Aldehideket, szulfátokat oxidáló enzimekhez kell
Króm 0,024 mg - glükóztolerancia, normál vércukorszint fenntartása édesség iránti éhségérzet, gyakori étkezési igény, vércukorszint–szabályozási problémák
Szelén 0,04 mg 0,048 mg szövetöregedés lassítása, vérrögképződés gátlása, haj egészgése Izomgyengeség, gyakori fertőzések,
prosztataproblémák, alacsony férfi nemzőképesség.
Vanádium 0,01 mg - szénhidrát anyagcsere 
Lutein 0,3 mg 5 mg védelem a szemnek, csökkenti a bőrrák kockázatát
Likopin 0,3 mg - antioxidáns, késlelteti az öregedést
Szőlőmag kivonat (95% proantocianidin) - 110 mg antioxidáns, szív és érrendszer
koenzim Q10 - 50 mg szabadgyökök lekötése (rák megelőzés)
Heszperidin - 11 mg erősíti a kapilláris ereket
Inozitol - 10 mg sejtek jeltovábbító mechanizmusainak fontos alkotóeleme, hangulatjavító, nyugtató
Kolin - 10 mg májvédelem, alacsony koleszterin, megakadályozza a zsír lerakódását
Omega-3 - 470 mg szív és érrendszer, szövetregenerálódás, kognitív funkciók javulása
Szójalecitin - 1200 mg Gyorsítja a reakcióidőt, fokozza az izomösszehúzódások erősségét, zsíranyagcsere

 

Az ökölszabály, hogy az a vitamin, ami egy kapszulában határozza meg a napi adagot, nem is lesz jó. A rendes vitaminos dobozban kis csomagok vannak, csomagonként 4-5 külön kapszulával. Ha a hatóanyag mennyiségét nézzük, akkor pedig már nincs is olyan horror ára a erősebb multivitaminnak. Egy havi adag 5-6.000 Ft körüli összegből megoldható. Ha vitaminokkal rendesen ellátjuk a szervezetünket, akkor még betegség esetén is gyorsabb lesz a felépülés, mint nélküle.

Milyen további módszerek vannak még? Fektessünk nagy hangsúlyt a sportra. A kerékpározás, futás, egészségügyi séta egyelőre nincs megtiltva, éljünk vele, lehetőleg minden nap, de legalább két naponta. Ha legalább egy pulzusmérő mellkaspántunk, okosóránk, mérjünk rendszeresen HRV értéket, azaz szívfrekvencia variabilitást. Erről egy előző cikkemben hosszasan értekeztem

Fontos továbbá a pihenés is. Aki csak teheti szorítsa be a napirendjébe a rendszeres alvást, ami legyen legalább 8 óra, és lehetőleg ugyanabban az időben. Nagyjából ennyit tudtam összeszedni nagy hirtelen. Az biztos hogy egy rendes multivitaminnal felkészültebbek lesztek a koronavírussal szemben, mint egy zsugor liszttel. Az egészség és a testi fittség sokkal nagyobb előny, mint a harácsolás. Éljünk hát vele! Kitartást mindenkinek!

 

Szólj hozzá!

Mi lesz a túlélőkkel?

2020/03/16. - írta: SVMD1986

Összejött néhány gondolat a fejemben járványostul és gazdaságostul, így hát megírom nektek. Járvány van, de még közel sem vagyunk a járványos gödör alján. Mindenki azzal van elfoglalva, hogy valahonnan legyen még egy kézfertőtlenítő, még egy rollni wc papír, vagy hogy hogyan zárja be a nagymamát. Mindenki próbál felkészülni a viharra, igyekszik megelőzni, hogy a saját háza tetejét elvigye a vihar. 

Hol itt a gond? Kicsit azt érzem, mint a bűvésztrükköknél; amíg  bűvész egyik kezét figyeled, addig a másik kezében történik a mutatvány. A koronavírustól tartani kell, nyilván nem veszélytelen, de a statisztikákat elnézve, a többségünk túl fogja élni. Mindenki felkészült a következő 2-3 hétre, ami rendben is van. Azonban a betegség után mi lesz? Egy darabig még látni fogunk maszkos embereket, illetve megbarátkoznak a munkaadóink a távmunkavégzéssel, és azután? Még nem látszik annyira nyíltan a következménye egy gazdasági krízisnek, de a küszöbünkön áll. Mondhatnám úgy is, hogy még látjuk, hogy az ingatlanokat a szokott irreálisan magas árukon teszik fel a hirdetési oldalra, de már látjuk azt is, ahogy költöznek haza a külföldön dolgozó magyarok. Már tapasztaljuk, hogy a most munkanélküli ismerőseink az eddigi gyors elhelyezkedés helyett hónapok óta nem találnak munkát. Mi lesz hát azokkal, akik túlélik a káoszt?

Azt ne felejtsük el, hogy ez a járvány most egy nagyon jó ürügy a kormánynak. Rá lehet kenni a következő válságot, amely amúgy is mutatta már vészjósló jeleit. Ha belegondolunk, akkor látható, hogy sommásan ugyan, de mindenki abból él valahogy, hogy a világ más részein autót vesznek az emberek. Ha szétnézünk az ipari parkban ott, ahol élünk, látható, hogy tízből kilenc cég autóipari beszállító, és a lakosság nagy része ilyen gyárakban dolgozik, vagy ezeknek a gyáraknak bedolgozik. Összegezve, hogy ha az emberek nem vesznek autót, vagy csak elektromos autót vesznek, akkor sok ember lesz hirtelen munkanélküli. Erről születtek már cikkek, hogy egy elektromos autó mennyivel kevesebb alkatrészből áll, és pont emiatt mennyivel kevesebb emberi erőforrás szükségeltetik az összeszerelésükhöz. Leépítés itt, gyárbővítés elhalasztása ott, és már nincs is akkora munkaerőhiány az országban. Sokan fognak tehát arra ébredni koronavírusos álmukból, hogy több hetes lábadozás után gyógyultan, de kimerült erőforrásokkal, pénztárcával, és éléskamrával nincsen munkahely ahová visszamehetnének dolgozni. Egykori főnökeik majd bűntudat nélkül pingvineznek, hogy "hááát, a koronavírus az ilyen".

Kik lesznek az első áldozatok? Valószínű azok az elmúlt néhány évben gyorsan karriert építő emberek, akik iskolázottság és tapasztalat nélkül szaladtak fel a ranglétrán. Aztán jönnek akik szolgáltatnak, vagy valami egyedi vállalkozásba kezdtek. A rendezvényszervezők, a turizmus-vendéglátást végző cégek már most dőlnek be, és nem a nagy hotelek, vagy éttermek, hanem az 1-2 főt foglalkoztató kisvállalkozások. Jön a klasszikus módszer: aki tartalékolt, túléli. A recesszió nem rossz, sőt, szükséges egy felfutási idő után. Ekkor normalizálódnak az árak. Kiderül, hogy a nagymuter hullájának szagát még őrző, falusi romos kádárkocka nem ér 20 milliót, a 10 éves legrúgott használt skoda pedig nem ér 3 millát, és egy okostelóért is rablás elkérni kéthavi polgári fizetést. Hamarosan mindenki eladni akarja, amit az elmúlt 10 évben összeharácsolt. 

Aki megkérdezi tőlem, hogy miért nem félek a koronavírustól, általában azt válaszolom neki, hogy nem érdemes. Ha túléled, akkor azért, ha belehalsz, akkor pedig azért. Bárhogy is legyen, utána jön csak a neheze. 

Szólj hozzá!

Szerelem szombat 20.02.29

2020/02/29. - írta: SVMD1986

Ha jól emlékszem, utoljára szilveszterkor írtam az Alfáról. Januárban aztán számos változáson esett át, így most összegyűlt egy nagy adag műszaki tartalom, amit most megírhatok nektek. Ígérem, próbálom nem túl műszaki hangvételűre venni.

Közeledett a Brexit, én pedig szerettem volna egy nagy adag alkatrészt kicserélni az alfán, így egyben leadtam a rendelésemet a nagyszerű, angliai székhelyű Totally Alfához, ahol be lehet szerezni olyan dolgokat, amiket máshonnan nem. Például olyan futómű alkatrészeket, amik idővel elrozsdásodnak, és az új is elrozsdásodik, viszont ezek a srácok legyártják neked rozsdamentes acélból, kétszer annyiért. Ilyen volt nekem a két hátsó rugó felütköző gumija, és azok tartói. Itt is van egy kép róla:

 

Tudniillik a rugózás és lengéscsillapítás úgy van kitalálva, hogy amikor túl nagy pofont kap a kerék, például egy kátyúban, akkor egy gumi ütköző gátolja meg, hogy felütve a futómű összeverje saját magát. A felső képen látható az Alfa GTV hátsó felfüggesztése. A rugó belsejében felül van egy szürke henger (a továbbiakban csak pohár), az aljában a gumi felütközővel. Na most az a pohár úgy van kialakítva, hogy az esővíz, amit a kerék felver az útról, az szépen belefolyik, és belülről szétrozsdásodik. A tünet pedig, hogy minden durvább felütésnél éles koppanás hallható a hátsó kerék felől. A cseréje egyszerű feladat volt, ebben az esetben inkább az alkatrész volt drága. 

20200211_150438.jpg

Balra a kiszerelt felütköző, jobbra a szép, új :)

 Miután az egyik vesémet eladtam ezekért a poharakért, eladhattam a másikat is a felniközepekért. Az új felnijeimhez ugyanis nem érkezett felnikupak, tudjátok, ez az a dolog a felni közepén, amin a logo is van. Gondoltam, hogy majd átteszem a régi felniből, de azok 58mm átmérőjűek, a gyári alfa felnibe pedig - mi más - gyári 50mm-es felnikupak kell. Így rendeltem ebből is négyet, Ricambi Originali feliratú dobozban, tehát gyári új alkatrészről van szó. Sokat dobott a felnik kinézetén.

 

20200204_131859.jpg

20200204_131911.jpg

 

Ha már az emblémáknál tartunk, kicseréltem a csomagtartó emblémát is, amiből szintén eredeti jött. De nem ám csak az embléma, hanem a teljes mechanika is, mivel - mint az egy videóból kiderült - az enyém nem jól működik. A GTV esetében ugyanis az emblémát elforgatva tárul elénk a kulcslyuk. Na most - elvileg - az embléma visszafordításánál egy rugó hatására a helyére kéne ugorjon, ami az enyémnél nem volt meg, ezért vettem új rugót és mechanikát is. Miután kicseréltem, nos, nem állítom hogy nem lett jobb, de azért messze van attól, hogy talján szenvedéllyel ugorjon a helyére. Mondjuk, hogy eddig csak forgatnom kellett, most viszont csak megpöccintem, és a helyére kerül ismét. Hozzátenném, hogy valamiért az Alfa Romeo ragaszkodik ehhez a fajta, réz lemezre festett emblémához, ami pár év után elkezd kifakulni, majd undorító módon hámlani, és a sok szép alfa romeo ilyen márka emblémával fut :( Erről persze a tulajdonosok is tehetnek, hiszen nem egy drága dolog cserélni. Persze Magyarországon vagyunk, ahol az emberek még mindig úgy gondolják, hogy az autó karbantartása egy olajcserében merüljön ki, és ez már a jobbik eset. 

20200211_103057.jpg

Az új és a régi csomagtartó embléma

Kicseréltem továbbá a motor szívóoldalán az egyik csődarabot. Ezen a csövön szívja be a motor a levegőt, melynek egy részét műanyagból készítik, egy szakaszát pedig flexibilisre tervezik, hogy a motor rezgései menet közben ne törjék el a rideg műanyag csövet. Hozzátenném, hogy szintén beszerezhetetlen alkatrészről van szó. Mindegyik GTV-ben tönkremegy, a gyártó nem gyártja, és ahhoz nem lehet elég drágán adni, hogy az utángyártó ipar ráálljon, valamint GTV-ből sincsen sok az utakon sajnos. Az én kocsimat is már úgy vettem, hogy az előző olasz tulajdonos egy nagy adag ducktape-el igyekezett orvosolni a problémát. Egy francia cég azonban szilikonból készített pont az én típusomhoz valót, így - további szerveim eladása által - egy kisebb vagyonért megvettem ezt is.

20200211_115055.jpg

Sajnos nem tudom elforgatni a képet... Alul az új, felül a régi flexicső. Jól látszik az avantgarde ducktape-es megoldás.

Némi faragás után simán a helyére ment. Az aljából kellett az újnak levágni durván egy centit, mert túl hosszú volt. Ennyi faragás simán belefér utángyártott új alkatrésznél. Még mindig jobb a helyzet, mint anno zsigulizás idején, ahol már az újan megvett utángyártott alkatrészről messziről látszott, hogy teljesen alkalmatlan a funkcióját ellátni. Kissé vastagabb is, mint a régi, így a gyári bilincsek nem voltak jók. Azonban a helyi barkácsboltban vettem hozzávaló bilincseket, így már szépen a helyén maradt. 

20200224_160224.jpg

 Jól látszik, hogy illeszkedik szépen. Lehet, hogy kellett volna még egy, tarcsiba

Maradt aztán a végére a takarítás. 25-én már ránk köszöntött a 16 fokos tavasz, így lehetett pólóban dolgozni. Imádtam! Egész olcsón sikerült kárpittisztító gépet bérelni, így elszöszöltem egy délutánt az Alfa padlószőnyegével. Itt "előtte" kép nincsen, de azt hiszem a képek magukért beszélnek. Egy árnyalattal világosabb lett, mint volt. Mellesleg hihetetlen, hogy mennyi retek bír kijönni, még a látszólag szép kárpitból is.

A piros kárpit még mindig nagy kedvencem. Vidám belsőt minden autóba!

 

Ennyi lenne a helyzetjelentés. Cseréltem még a váltóban is olajat, de erről nem készült kép, illetve nem is olyan érdekes. Ellenben mindenkinek ajánlom, hogy még a kézi váltós autójában is cseréltesse le az olajat 50.000 km után, mert itt is elfárad, szennyeződik, megég az olaj. Sok mechanikus zaj el fog tűnni, és nem is drágább, mint egy motorolaj csere. Lassan itt a tavasz, kezdetét veszi majd a külső megszépülés is némi polírozás formájában. Kevertettem színhelyes festéket az autóhoz a Carcolornál, így néhány kavicsfelverődéssel már szegényebbek vagyunk :) Így hát várjuk a tavaszt, csak jöjjön!

 

20200224_161836.jpg

Szólj hozzá!

Életet váltani

2020/02/25. - írta: SVMD1986

Megközelítőleg másfél éve határoztam el, hogy változtatok a karrierutamon. Nem anyagi megfontolásból, csupán meguntam, így hát jól prosperáló vállalkozásomat elkótyavetyélve iskolapadba ültem, majd a kezdeti sikerek után jött is egy jónak ígérkező munkalehetőség. Erről majd külön posztban fogok értekezni.

Azonban aki azt hiszi, hogy a munkahely/szakma/karrier váltása kimerül annyiban, hogy kihúzom a kis gurulós bőröndömet az előző helyről, és behúzom a másikba, az nagyot téved. Persze lehetne így is, ellenben akkor csak ugyanúgy folytatnám a közepes állóvízben, ahol eddig. Így hát fontosnak tartottam, hogy ne csak munkahelyi dolgaimat, de az életkörülményeimet is rendbe szedjem kicsit. 

Először is készítettem egy vázlatot a fejemben, hogy mi az, amiken változtatni szeretnék. Mik azok a dolgok, amiket mindig akartam, csak sosem csináltam meg, mert nem értem rá, mert "majd a jövő héten", vagy csak gyengének éreztem magam hozzá. Aztán adtam magamnak egy hetet, hogy ezeket rendbe is szedjem. Kezdtem az egészet a ruhatárammal, ami erősen kívánta a megújulást, így az új darabok beszerzésén túl fogtam, és kigyomláltam az összes rongyot, amire semmi szükségem. Az összes inget/pólót, amiből kifogytam, a régi darabokat, amik már rám se jönnek 10 éve, de csak a nosztalgia kedvéért lóg még a vállfán, a "majd belefogyok, de végül sosem" nadrágokat, az "emlékeztetnek valakire" pulóvereket. Mindet zsákokba gyömöszöltem és a szemetesbe hajítottam. Igen, oda. 

Aztán jöttek a régi dobozok, amiket 8 éve őrizgetek, de egyszer sem nyitottam ki. A szobafestés, amit mindig halogattam, és megvettem a konyhai berendezéseket, amelyekre mindig sajnáltam a pénzt, de kellettek volna a kritikus helyzetekben. Leszámoltam a régi hobbikkal, amiket ilyen vagy olyan okokból már nem űzök évek óta, és felújítottam azokat, amiket most is űzök. Kitaláltam, hogyan lesz a bringának helye, főleg, hogy már Ancsi biciklije is nálam parkol, és lesz lehetőségem arra, amit már évek óta hiányolok a napjaimból, ez pedig a napirend. Végre hétköznap is lehetnek programjaim, ebédelhetek ugyanabban az időpontban minden nap, és nem kell az autóban ülnöm órákat.

Összességében tehát igyekeztem mindazzal leszámolni, ami eddig a napjaimat jellemezte, és rendezettebb életre váltani. Sajnos nincsenek lassú átmenetek, csak huszárvágással véghez vitt pálfordulások. Nyilván ki fog derülni az új dolgok egy részéről is később, hogy nem járható, vagy felesleges, de akkor majd megint gyomlálunk. Ez most egy kezdet, és ilyenkor legyen az ember lelkes. Meglátjuk. 

Szólj hozzá!

Y, a felejtő generáció

2020/02/08. - írta: SVMD1986

Ma reggel jött velem szembe egy interjú Funktasztikussal, a mezőkövesdi, beretta szájú rapperrel. Sokan nem kedvelik, nekem mégis valahogy átjön a zenéje. Olyan dolgokról szövegel, amik megvoltak, vagy meglesznek, ráadásul elég tisztán látja a saját helyét a világban. Tudja, hogy a zenéje nekünk szól, és az utánunk jövőknek már nem ad semmit.

Mi, akik egy kicsit belenyaltunk még a szocializmusba, illetve végignéztük, megéltük szüleink küzdelmeit, hogy kikerüljenek belőle, mi mást sem akarunk csak felejteni. Mi vagyunk azok, akik semminek sem tudnak igazán örülni, mert mindig eszünkbe jut, hogy a jó dolgok mellett ott van valami szar is. Mi vagyunk, akik előre nézünk, sohase hátra, vagy oldalra. A múlt vagy a jelen az már nem lehet menő, mindig az kell ami nincs, vagy még nincs. Elsőnek lenni mindenben, és sosem romantikázni a múlton. Elsőnek kell a legújabb iphone, vagy a hajlított 4K-s tévé.

Nem akarunk gondolni sem a fojtogató szocializmusra, ami felnevelt minket. A paneldzsungelre, a játszóra, a zöld lapos iskolai asztalokra. Pláne nem akarjuk, hogy a gyerekeink ebből bármit is lássanak, a gyerekkori küzdelmeinkből, a szüleink kényszerű életéből. Szeretnék úgy tenni, mint ha ez a kor nem is lett volna. Családi ház kell, lehetőleg új építésű, hozzá valami nyugati autó, de még véletlenül sem öreg. Az utcán szerelés gondolatára kerülget a szekunder szégyen. Nem akarjuk, hogy a gyerekeink a játszón csapassák majd a kis barátaikkal, ahogyan mi is tettük. Bár megannyi jó élmény fűz hozzá, azért a nagyok abuzálását is túl kellett élni. Inkább bezárjuk majd a kerítés mögé a sajátjainkat, a "biztonságba". Csöves dolog lett piacra járni, hiszen nekünk ott a pláza, új és modern. Régen felnéztünk arra, aki ügyeskedésből összehozott magának egy kicsit jobb életet, ma már szánalmasnak tartjuk. Minek seftelnénk, amikor vár minket a home office, meg az éves prémium? A kocsi is inkább céges legyen mint saját, mert autózni azt szeretnénk, de az élvezkedés számláját azt lehetőleg fizesse más. Csak jól járni, csak jobban járni. Elmondani, hogy szebbet, jobbat birtoklok, mint ami apámnak és anyámnak volt, még ha hitelből is van. Lehetőleg a házörző még a nevében se legyen magyar vagy klasszikus. Francia, japán, amerikai kutya kell, egy kuvasz vagy puli nem menő. Nyaralni pedig büdös lett a Balaton, már csak Balin vigasztalódunk, télen pedig Bécsben, ami ugye a legboldogabb város.

Felejteni, csak ezt akarjuk. Legyen gyorsan múlt a jelen, hogy átadhassunk magunkat a jövőnek. Soha nem örülni, soha meg nem elégedni, mindig csak haladni előre. Exmemoriam!

Szólj hozzá!

Elment egy hónap

2020/02/03. - írta: SVMD1986

Nos igen, eltelt ebből az évből is az első hónap. Én pedig írnék, csak vagy ötlet híján vagyok, vagy időm nincsen. Mióta rendeződtek a magánéleti dolgaim, azóta valahogy nem foglalkoztatnak az emberek gyarló, önző tettei, mivel - hála istennek - nem én szenvedek tőlük. Azért még vannak témák, amiket szeretnék megírni, csak hát rohanóra sikerült ez az egy hónap. Összefoglalása következik.

A szilveszter eltelt, őszintén szólva nem is nagyon emlékszem rá, hogy pontosan hogyan. Aztán az első két hét nem is volt túl eseménydús. Leginkább dolgoztam volna, de idén a kelleténél több idő kellett, hogy a világ motorja be legyen rúgva végre. Na jó, őszinte leszek, kurvára szenvedtem az első két hétben, hogy dolgoznék, de nincs mit. Aztán felismerve a piaci folyamatokat, úgy mint a közelgő autóipari válság, módosítottam a vállalkozásom profilján kicsit, és így munka is lett. Még mindig igaz az a nagybecsű mondás, hogy a megnyert 10 forint sokkal jobb, mint a meg-nem-nyert 20 forint. 

Az Alfa mióta megkapta az új felniket és gumikat, azóta nem történt sok változás. Leadtam egy rendelést egy kerek kosár pénzért apró csetreszekre, úgy mint patentok, emblémák, műanyagok, tehát mindenre, amihez sehol nem lehet hozzájutni. Ez remélhetőleg a héten megérkezik, és akkor már nem csak jó lesz az alfa, hanem szép is. A brexit miatt volt bennem némi para. Mivel a csomagot egy angol cégtől rendeltem, ezért nem voltam benne biztos, hogy visszakapom az angol áfát, illetve megúszom vámmentesen a csomagom érkezését, de szerencsére az áfa is megjött, és mint kiderült 1 évig még vámmentesen lehet rendelni. Azért nagy pech autós szemmel a brexit, mert a legtöbb autórajongó és kincseket tartalmazó autósbolt Angliában van. Hiába, se szép nők, se rendes kaja, valami viszont kell, így hát maradt nekik a motorsport. Valószínű megmaradnak ezek a beszerzési források, csak az áfával és a vámmal emelkedik majd a rendelések összege. Tehát az amúgy is csillagászati áron beszerezhető dolgok árát nyugodtan megszorozhatjuk ez után kettővel. Hurrá...

Ja, majd elfelejtettem! Az Alfa most pár napig első számú autóként szolgál, mivel a Seatban - a jó időre való tekintettel - leengedtem az ablakot az anyós oldalon, majd soha többet nem jött fel. Még jó, hogy volt 13 fok, és napsütés, így egész kellemesen telt az a két óra, amíg hazaértem. Hiába, a Seat - megdöbbentő lehet - de 19 éves. Már ez-az elromlik rajta.

Apropó szép idő, tegnap sétáltunk egy kicsit Tatán az Öreg-tónál. Már melegen sütött a nap, és amikor épp nem fújt a szél, akkor éreztük, ahogy süti a tarkónkat. Jól esett, már csak egy-másfél hónapot kell kibírni, és itt a tavasz. Ancsinak pedig - ha minden igaz - sikerült találni egy tök jó bringát használtan. Így majd együtt fogjuk néha gyűjteni a kilométereket két keréken, amikor majd tényleg tavasz lesz. Én pedig nekiállhatok megcsinálni a fali bringatartót, amit évek óta tervezek, mert 2 bringa máskülönben bajosan fér el a lakásban, mert sajnos a panel-kiskirályok miatt tároló továbbra sincs. 

Máskülönben repülnek a hetek. Meló, alfa szépítés, és sok együtt töltött idő Ancsival. Nagyjából így telik most minden. Aztán ha lesz egy unatkozós délutánom, akkor megírom a bennem ragadt témákat is, csak győzzétek kivárni :) Nagyjából ennyi. Legyen meleg napos idő, sok!

Szólj hozzá!

Haragszom rátok: a HR-esek

2020/01/27. - írta: SVMD1986

Új cikksorozatot indítok a blogon, amiben - árulkodó nevének megfelelően - mindig kitárgyalok egy csoportot, akikre így vagy úgy, de haragszom valamiért. Tudom, gyűlöletkeltés, rosszmájúság valamint nyugdíjas- és házmesterország, de valamiért mégis mindenkinek keserű a nyál a szájában, ha azokról a csoportokról van szó, akiket nem tudunk megkerülni, és ezt ők is pontosan tudják, továbbá keményen vissza is élnek vele. Ezúttal a HR szakmáról, szubjektíven, de korrektül.

Ki ne került volna már felnőtt élete során az álláskeresés rögös útvesztőjébe? Ki ne érezte volna már azt az érzést, amikor várod a visszajelzést a beadott önéletrajzodra, aztán két hét múlva inkább feladod, és csalódottan gondolod újra az egészet? Pedig te úgy el tudnád adni magadat az ügyvezetőnek, csak hát egy - többnyire húsz éves, kikerázott, álszent mosolyú - háeres csaj választ el a világmegváltó "elevator speech"-től.  Hozzá fut be a resuméd, csak őt tudod elérni telefonon, és a "majd értesítjük, legyen türelemmel" dumával bármikor vissza tudsz pattanni róla.

Kezdjük mindjárt az önéletrajz írással, ami az eszenciája egy álláspályázatnak. Ebből indul ki minden, itt kell először szépet gurítani, és valljuk be, ez a csalás előszobája is. Hiszen mi más az egész álláspályázat, mint egy nagy játék, amiről tudjuk, hogy szép dolog keserves küzdelem, taktikázás, és verejtékezés után megnyerni, ellenben mind beütöttük anno az IDDQD-t is a Doomba, miért épp egy ilyen életünket meghatározó dologban ne cheatelnénk egy kicsit? Pláne, ha rá is vagyunk kényszerítve. Ugyanis mindenki beleírhatná a CV-be az őszintét, a 2 hónapos lángosost, meg a nyári au pair-kedést, esetleg a taktikai árufeltöltőzést. Vagy hogy tanítottak 12 évig angolul, de még mindig 100 szavas a szókincs, esetleg hogy mennyire utálod embertársaidat, és jobb, ha adnak egy külön irodát neked. Ugyanakkor tudjuk, hogy az őszinteség nem menő, mert ha kitárulkozol a HR-es kislánynak, hogy bár nem vagy hibátlan, de hát az embereket meg a hibáikért vagy annak ellenére szeretjük, rohadtul nem fogod meghatni. Így rögtön adja magát a hallgatólagos elvárás, hogy ferdíts az önéletrajzodban, hiszen a munkához nem szükséges bizonyítványokat úgysem kéri senki. Így simán megpályázhatsz egy pénzügyes állást kamu közlekedésmérnök diplomával, és egy pénzügyi asszisztens fél éves OKJ-vel, garantáltan magasabb a fizu 10%-kal. Mert bár senki sem tudta még 18 évesen, hogy a HR-es hölgyeknek a szépen felépített karrierút imponál, de papíron persze bármi lehetsz. Így lesz az árufeltöltőből logisztikai üzletágvezető, a lángososból pedig HOREKA ügyintéző.

A csodaszépen megkomponált önéletrajzodra persze már tapad is a HR osztály, akárcsak légy a ragacsos papírra, már csak személyesen is el kell adnod magad. Bemehetnél a kényelmes farmeredben, belőtt séróval, hiszen ez vagy te, de nem teszed. Hiszen épp "eladod" magad, mint egy darab húst a tinderen, ezért felveszed a hazugság-inget, a hazugság-öltönnyel, és a kölcsön-hazugság-karórával, hogy imponálhass, még akkor is, ha lerí, hogy abból a fizetésből, amit majd ezért a munkáért megkaphatnál, rohadtul nem telne erre a szerelésre. Az interjú előtt pedig érdemes átolvasni a beadott CV-t, hogy képben legyél mit kamuztál. Ha jól lavíroztál a keresztkérdések között, akkor pedig jön a várva várt béralku, lehetőség szerint úgy, hogy éreztesd, hogy - bármennyiről is legyen szó - neked igazából erre a pénzre semmi szükséged sincs

Ha pedig felvettek, már csak fel kell nőni a feladathoz. Mint az állásinterjún kiderült már, ez inkább színészet, mint munka, így ha gőzöd sincs, hogy mit kéne csinálni, némi ügyességgel lehetsz te a cégnél az az ember, akit mindenki baromi fontosnak hisz, mégsem tudja senki, pontosan mit is csinál. 

És hogy miért a HR-esekre haragszom ezért? Mert olyan jó lenne egyszer őszintének lenni. Egyszer az ajánlott fizetésnek megfelelően megjelenni, őszintén leírni, hogy voltak szar évek az életedben, és ha arról van szó, megmondani, hogy rohadtul nem érdekel a ennek a sokadik német multinak a cégprofilja, csak kéne egy kis lóvé, hogy egyenesbe jöhessél. De ez nem teheted meg, mert bár az őszinteség jó, biztos hogy lesz egy másik ugyanolyan lecsövesedett lúzer paraszt, amilyen te is vagy, ellenben ő csalni fog a játékban és nyerni fog. Te pedig hiába kiáltozol, hogy csaló, a tárgynyeremény elvitele után, már pont senkit nem érdekel, hogy ki is nyert volna valójában. Csak egy győztes van, és be kell futni, bármi áron, úgyhogy figyeljék a kezeket, mert csalnak!

Szólj hozzá!

Alfás beszámoló 20.01.14.

2020/01/14. - írta: SVMD1986

Kissé eseménytelen eddig az év eleje, illetve vannak események, csak még eléggé homályos a végkimenetel, így addig nem nagyon írnék róluk. Az alfával viszont történtek dolgok, és pont összegyűlt egy jó hosszú cikkre való. Igyekszem közérthetően fogalmazni.

Történt ugyanis karácsony előtt, hogy összeállt az alfa motorja, így húztam egy merészet, és azt mondtam, hogy a tesztút a karácsonyi körutam lesz, mivel a puding próbája az evés. Se tréler, se szerviztámogatás, csak én, az alfa, és az országút. Meglepő módon egyben is maradt a kocsi, olyannyira, hogy a karácsonyi kör után még december 31-én azzal mentünk TWK Szilveszteri találkozóra, ami a hideg ellenére egy nagyon jó hangulatú esemény volt. Trabanton és Wartburgon kívül összegyűlt itt mindenféle márka old- és youngtimere. Kellemes beszélgetések, és csodálattal vegyes borzongás, ami kísért minket. Még az én drágám is beleszeretett egy autóba, egy 1969-as piros, drag versenyre pimpelt, 630 lóerős Sintgray Corvette-be, mi másba. A corvettet könnyű szeretni, gyönyörű forma, ráadásul gyermekkorom nagy kedvence. Ez az egyik olyan autótípus a listámon, amit félek, ha kipróbálnék, akkor nyúlós takony vezetési élménytől összeomlana az a szent emelvény, amin a gondolataimban ez a kocsi áll.

20191231_105051.jpg

TWK Szilveszteri találkozón

Beletekertem hát a frissensült élményautómba gyorsan 1500 km-t, hogy jöjjenek ki a betegségei. Szakadjon fel belőle minden rossz, ami még van. Lássam melyik csavar alól szivárog az olaj, hol csöpög a hűtővíz, és egyebek. Egy biztos, eszegeti az olajat, de a jó hír, hogy nem nagyon. Nagyjából 2-3 deci 1000 kilométerenként, ami még sehol sincs egy korabeli Opelhez, ami új korában bevert 1 litert az olajból ugyanezen a távon. Figyelni kell, és tölteni, hiszen a szent vezérlésállító variátor alkatrész kondíciója azon áll vagy bukik, hogy mindig maximum jelölésen kell lennie az olajszintnek. A nagyobbik baj az volt, hogy bár az alfa kiválóan hasított, 110 km/h felett határozottan elkezdte enyhén rázni a kormányt, ami 140 körül alább hagyott. Ebből arra következtettem, hogy az autó valamelyik első kereke üt. Azt tudtam már a vásárláskor, hogy a négy felni, ami a kocsin van, bizony elég gatyán néz ki. Távolról persze szép, de közelről nézve szét volt padkázva, hámlott róla több helyen a festés. Ráadásul - mivel nem gyári felni - ki is lógott a sárvédő alól, ami erősen szabálytalan kis hazánkban, még ha az olaszok nagyvonalúan szemet is hunytak efelett. Tudtam tehát, hogy 4 felni és 4 gumi kell az autóra, de annyi volt az egyéb költségem, hogy halasztani szerettem volna kicsit ezt az amúgy nem olcsó beruházást. Nagyjából 200.000 forintról beszélünk. Elmentem hát az autóval egy futómű állításra és kerék centrírozásra.

A futóműves műhely, ahová vittem egész megbízható. Ott lehet állni a mester mellett amíg csinálja, és nekem ez fontos. A kerekek kiegyensúlyozása sem volt zökkenőmentes. A mester kopasz fején még a januári reggel csípős hidege ellenére is megjelentek az izzadságcseppek, és nem volt rest közölni, hogy a 4 gumi kuka, a 4 felni meg csak szimplán szar, és hogy ő már ezt inkább nem centírozná ki. Én meg mondtam neki, hogy de azért centírozza ki. Kelletlenül, de végül megcsinálták.

Állítják a futóművet. A kép csak illusztráció

A centrírozás egy viszonylag egyszerű dolog. Ha elképzelünk egy tányért, amint az ujjunkon pörgetjük, egészen addig, amíg az ujjunk tökéletesen a tányér közepén van, az nem fog leesni. Amint viszont teszünk egy súlyt valamelyik szélére, mér nem fogjuk tudni megpörgetni, mert mindenáron le akar esni. Az autó kereke is nagyjából ugyanígy működik. Azonban a kátyúk és egyéb úthibák bizony igencsak próbára teszik. Míg mi élvezzük a kényelmes rugózást az utastérben, addig a kerék csillapítás nélkül kap minden pofont. Egy év alatt pedig elég sok ilyen pofont begyűjt, magyarul finoman szólva sem hasonlít egy tökéletes hengerre (rázni fog). Ezeket az egyenetlenségeket úgy küszöböli ki a gumis, hogy a kereket megpördíti egy centrírozó gépen, ami megmondja, hová kell és mekkora súlyt ragasztani. Ezt a mester felragasztja, és újból gondtalanul róhatjuk a kilométereket. 

Na most az én felnijeimben már volt egy kilo súly, így azok - finoman szólva is - hülyére voltak verve. A centrírozás végén kiderült, hogy tulajdonképpen még így is mindegyik üt, így vagy felújíttatom, vagy lecserélem őket. Itt már az én homlokom kezdett gyöngyözni. A futóműállítás után az autó úgy ment egyenesen, mint ha sínen húznák, így ez jobb lett. A kerék viszont továbbra is rázta a kormányt 110 felett, tehát sok pénzért maradtam ugyanott, ahol voltam.

Hazaérve kezdődhetett a matek. Az autót szeretném hosszabban használni, tehát mindenképp ki kell javítanom a hibát. A felnit felújítani nem annyira érte volna meg, két okból sem. Hosszas nyomozás után kiderítettem, hogy felnik egy német ZS kategóriás felnigyártó termékei, ennek megfelelően mutatósak, de anyagukban gyengébbek, mint egy prémium felnigyártó termékei, mint pl az AEZ vagy a BBS. Az egyik ok tehát az volt, hogy ha felújíttatom, de fél év múlva megint ütni fog, akkor kidobott pénz. A másik ok, hogy kilóg egy kicsit a sárvédő alól, ami bár engem kicsit sem zavar, de előbb vagy utóbb kiszedne érte a rendőr, és könnyen a Mozaik utcai vizsgabázison találhatom magamat, amit meg nem szeretnék. A maceráról nem is beszélve, hogy le kell szedni a kerekeket, addig a kocsi bakon áll. Le kell szedetni róla a gumit, el kell vinni a felújítóhoz valahová pestre, aztán még egyszer érte menni, gumit rendelni, a kettőt elvinni a gumishoz és egyesíteni, majd visszatenni az autóra, hogy aztán vagy jó lesz vagy nem. Na ezt egy porcikám sem kívánta...

20191230_155520.jpg

A régi felniken (Aluett R.O.D.)

Kellett tehát 4 felújított felni, meg 4 gumi. Az Alfa romeo felnijei igencsak szépek, így gyári megoldást kerestem. Még jó, hogy a különböző alfa típusok felnijei nagyjából kompatibilisek a többi alfával, így elég sokféle felni szóba jöhetett. Egyszerűen nem találtam olyan felnit nem gyáriból, amivel jobban nézett volna ki a kocsi. Ez olyan, mint egy Ferrarit tuningolni. Hova? Minek? Készen van, békén kell hagyni. Így hát a gyári felnik maradtak. A GTV saját gyári felnije 16-os, ritka esetben 17-es. Mindenképp maradtam volna a 17 colosnál, mert hát hogy néz ki egy sportkocsin a ballonos gumi? Nagyfelni, peres gumi, ahogy kell! Mondjuk a 18 colost már soknak érzem. 

Azonban a piac itt is beárazza a termékeket, tehát az a felni, ami szép, jól mutat, vagy ritka, az drága is. Pláne ha fel van újítva. Ami viszont gyakori, vagy nem trendi, az gombokért van. Az Alfa GTV Teledial fantázianevű gyári felnijével mondjuk Dunát lehetne önteni, annyi van, és nem is drága. Csak hát furcsa ez a körkivágott felni egy olyan autón, ami szinte csak élekből áll. Nekem még tetszene is, de ha már akkora projektbe fogok, valami nagyobbat kéne durrantani. 

Egy angol GTV Teledial felniken

Tetszettek a Toora nevű felnik. Ezeket jellemzően GT-re, 147-re készültek, és nagyon szépek. Csak egy bajom velük, hogy minden második alfán ilyen van. Sokszor azt érzem, hogy elvárás a pirosra pingált féknyereg, és a sokküllős felni, pedig az a piros féknyereg elég undorítóan tud kinézni, amikor megkapja az első komolyabb hőhatást a fékről, és bemattul, lehámlik, megég a festék. 

Toora felnik egy 156-os alfán, piros nyereggel. Milyen egyedi...

Voltak azonban különleges felnik, amik tetszettek volna. Pl ilyenek a retro nagyperemes felnik, amik nekem piszkosul bejönnek, de ebből egy komolyabb szett már túllépte volna a keretemet. Prodrive nevű felnicsalád, grafit színben, ami gyönyörű, csak az ára lett volna számomra ismét túl a kereten. Ebből 280-300.000 Ft csak a felni, és akkor még kell rá 4 új gumi, aminek darabja 25.000 Ft-tól indul. Nagy sóhajok, és nehéz elengedések. 

A Prodrive felni. Gyönyörű, de túl volt a keretemen...

Végül felbukkant egy szett különleges felni, ami már nekem is kedvező volt. Egy szett Alfa 147 Collezione felni, 17 colos, ritka, felújított, új Pirelli gumikkal, 180.000 forintért. Bár nem a legolcsóbb megoldás volt, de mégis emellett döntöttem. A felni ritkaságán túl az szólt mellette, hogy ezzel nem kell mászkálni sehová. Ki volt centrírozva, fel volt újítva, rajta volt a gumi, csak felteszem, és kész. Így egy hideg januári éjszakán a budaörsi Meki parkolójában tenyérbe is csaptunk az eladóval, így végre lett 4 szép felnim, és nem kell attól rettegni, hogy felrobban a gumi, vagy széthullik a futóműben valami 20 éve nem gyártott alkatrész a rázás miatt. Amint kisüt a nap egy kicsit, már ki is próbálom. Addig is itt egy kép a végeredményről. Tudom, elférne némi ültetés, és nem is terpeszt akkorát, de biztonságos, gyári, és új. Így, hogy nem szeretném pirosra festeni a fékeket, pont eleget takar, és pont eleget mutat. Úgy cuppant fel az autóra, mint paraszt bácsira a 20 éves gumicsizma. Semmi küzdés, csak a szép végeredmény. Örülünk. 

20200110_100718.jpg

Szólj hozzá!