Kókány kedd 19.11.26.

2019/11/27. - írta: GTV1986

Mindenki nyugodjon meg, előjött egy (nem kicsi) hiba az alfán. Azt ugye már megírtam nektek, hogy egy sport coupé fenntartása bizony nem kétfillér, és hogy az előző tulajdonos (illetve egy bármilyen átlag autós) fillércsiszoló képességeiről ismét tanúbizonyságot nyerhessünk, az alábbi kedves kis esettanulmánnyal örvendeztetett meg a legújabb hobbiautóm. Lassan úgy érzem, hogy ez már nem restaurálás, hanem leletmentés.

Képtalálat a következőre: „facepalm”

Használt autó vásárlásánál mindenki tudja (ugye???), hogy le kell cserélni az olajat, szűrőket, valamint a hosszbordás szíjat a motorban. Illetve ha szíjhajtásos a motor vezérlése, akkor azt a szíjat is, az összes feszítő és vezető görgőjével együtt. Mivel olajat és szűrőket már cseréltem, így a vezérműszíj cseréje még hátra volt.

Nem szeretném nagyon messziről indítani ezt a cikket, így mindenki zárkózzon fel, hogy pontosan mit is csinál a vezérműszíj. Ide is szúrok egy videót, amit a Dayco készített az "Elfelejtett szíj" névvel. Vannak benne ilyen érdekes mondatok, mint "ha elszakad a szíj, az nem jó" és társai, de a laikusoknak alapvetően jó.

Az alfa motorja tulajdonképpen az ősidők óta gyártott kétezres twin spark motornak a továbbfejlesztett változata, az úgynevezett 2.0 JTS, ami alapjában véve megegyezik az elődjével. A vezérléscsere is hasonlóan működik, ha nincs fennakadás, nem is nagy dráma megcsinálni, viszont kicsit magasabb költségekkel jár, mint pl egy VW motorjáé. Szükségeltetik ugyanis két vezérműtengely-rögzítő profil, ami a két tengelyünket a szíjcsere idejéig fix pozícióban tartja, máskülönben elmászna a helyéről. Jobb helyeken egy stifttel lehet rögzíteni a vezérlést egy 8-as csavar képében, itt mart profilokat vagy megvásároljuk (ahogy én is tettem), vagy kölcsönkérjük egy havertól, ha van olyan hülye, hogy odaadja. Ezt követően a mindenféle burkolatok lebontása után cseréljük a szíjat és görgőit, de ezzel most nem foglalkozunk.

Történt ugyanis, hogy levéve a vezérműtengelyek fedelét, feltűnt, hogy mint ha eltérések lennének a tengely bülykei között. Gyorsan fogtam egy tolómérőt, és végigmértem az összes bütyök méreteit, majd a következő értékeket kaptam:

 alfa_twinspark_vezerles2.jpg

(a motor képe csak illusztráció) 

Jól látszik a képen a két vezérműtengely, a szíj, illetve a két rögzítőprofil. A bütykök fölé írtam a mért értékeket milliméterben. Ezeknek kvázi azonosnak kéne lenni, ettől függ ugyanis, hogy mekkorát nyit a szelep. Ha feltételezzük, hogy 46mm a normál vastagság, akkor a legdurvább 41,2mm-es értéknél kvázi ki sem nyit a szelep. Ennek következtében kevesebb levegőt tud beszívni a motor, romlik az égés hatásfoka, csökkenő motorteljesítmény, és hangos zakatolás jelzi a hibát. Azonban rejtély volt számomra, hogy miért kopott meg az egyik bütyök jobban, míg a másik kevésbé, mert olyan nincs hogy az egyik kap olajat, a mellette levő pedig nem. 

Képtalálat a következőre: „2.0 jts camshaft”

kiszedett állapotban a két tengely (csak illusztráció)

Hosszas kutakodás után kikristályosodott előttem, hogy az ledugult/elromlott/kitámasztott hidrotőke okozhat ilyen tüneteket. A hidrotőke a szelep és a tengely bütyke közötti kis henger, amit azért találtak ki a mérnökök, hogy csendesebb legyen a motor, és mindig fix legyen a szelephézag (amekkorát nyit a szelep). Ezek a kis korongok olajjal töltődnek, és az évek során bizony elfáradnak, és cserélni kell őket. Jelzi a cseréjük esedékességét a hidegen zakatoló motor. Ezt a nép általában hígabb motorolajjal szokta orvosolni, amivel csak rontanak a helyzeten a csökkenő kenőképességek miatt. Ha nem cserélik időben, hanem jóindulatúan járnak vele tovább, akkor (mint nálam is) a nagyobb ellenállás miatt a vezérműtengely egyszerűen elkopik. 

A számla tehát:

A vezérlés szett már megvan, ez a vezérlésmódosítóval és a profilokkal kb 130.000 Ft volt.

16 db új hidrotőke, ezt kellett volna az előző tulajnak cserélnie. Magyarországon 9500 Ft/db, ebayről beszerezhető 35.000 forintért az összes

A két tengely cserés, felújítani nem lehet. Ha újat vennék, akkor csak külföldön kapnék, és kb 120.000 Ft darabja. Bontott is létezik, az egy nullával kevesebb, de meg kell nézni, hogy mennyire kopott. Valószínű bontott lesz, ha találok jót. A hengerfej teljes felújítását talán megússzuk.

Ez egy olyan hiba, amit a vásárlás előtt nehezen lehet kideríteni. Talán műszeres vizsgálattal tudnak rá utalni a szakműhelyben, de a többség 10 éves autójában ott van ez a hiba, minimum kezdődő formában. El lehet kerülni, ha az autó új korától 10.000 kilométerenként le van cserélve az olaj és a szűrő, és mindig figyelünk arra, hogy az olaj szintje a maximumon legyen. Ebben az esetben az előző tulajdonosok nem figyeltek rá. Továbbra is vallom, hogy nincs rossz autó, csak gondatlan és hanyag tulajdonos.

Címkék: alfa romeo 2019
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://ferceltalmok.blog.hu/api/trackback/id/tr9615326648

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása