A kamionos szakma 10 legnagyobb hazugsága

2018/10/07. - írta: SVMD1986

Mivel egy pár évet már eltöltöttem ebben a kiváló szakmában, úgy éreztem, hogy itt az ideje, hogy beszéljünk arról, amit mindenki hisz a kamionozásról, de rosszul. Jöjjön a kamionos szakma 10 legnagyobb hazugsága.

 

1. A kamionos jól keres

Hogy mi a jó, mi a rossz, a sok meg a kevés abba most ne menjünk bele. Erről filozófus és közgazdász generációk írtak tele könyveket. Mondjuk, hogy mindenki el tudja dönteni, hogy neki mi a jó fizetés. Egy kamionsofőr ma (2018 végén), nyerges szerelvényen 400-500.000 forintot keres, amit az átlaghoz képest mondhatnánk jónak, de aranyélet biztosan nem lesz belőle, ha havonta 4-8 napot vagy itthon. A legtöbb kamionos, aki nem hitelt törleszt, alkoholista, vagy játékgépezik, az általában kényelmi dolgokra költ. Van jó laptop, tévé, CB rádió, okosóra, márkás ruha, de ennyiben ki is fújt. A csencseléssel és ügyeskedéssel összeszedett vagyonokat ma már el lehet felejteni. 

2. A kamionos világot lát

Szűk értelemben véve inkább csak Európát, de a lényeg nem is itt van. A kamion (mivel nem kicsi) interurban közlekedik, tehát autópályán megy, és a városszéli ipari parkban rakja le a rakományát. Tehát ha azt hallod, hogy egy sofőr Párizsba, Londonba, Amszterdamba megy, akkor nem a mesés kultúrát, a gourmet éttermeket, és a megannyi látványosságot fogja élvezni, hanem egy koszos ipari parkban rakodik, aztán megy is el onnan, mert már jön is a következő fuvar. Nézelődésre max egy kint ragadt hétvégén lenne lehetőség, ha valami nagyobb város közelében lehet megállni, de ez viszonylag ritka. Ámde ha mégis megadatik, viszonylag kevés sofőr veszi a fáradtságot, hogy kimozduljon. A fülkében ellustulás, tunyulás és nasizás megteszi a hatását. 

3. A kamionos igazán szabad ember

Lehet, hogy valamikor az volt, de manapság biztosan nem. Nyomkövető van a kocsiban, kamera a fülkében, plusz a hatékonyság miatt nincsenek szabad napjaid, de sokszor óráid sem. Lerakodás után már kapod a következő rakodást, menni kell, mert akkor termel az autó. A kötelező 11 óra pihenés pedig egy vacsorára és egy normálisabb alvásra elég, a bármit csinálásra nem. És ha vannak szabad napok, azt minden kamionsofőr inkább otthon töltené, mert a számukra az a legszebb hely.

4. Az egyedi kinézetű kamionok

Sokan gondolják, hogy majd egyszer kamionosok lesznek, és csodásan airbrush festett, szúrófényekkel és ledekkel kicsinosított, krómfelnis, bőrrel behúzott nagyfülkés Peterbilt kamionnal vagiznak a pihenőkben. Jó is lenne, sokan vágynak rá, de a módosítások egyik felét a hatóságok nem engedik, a másik felét pedig a cégtulajdonosok. Ma nagyjából olyan kamiont fogsz hajtani, amilyet éppen kapsz. Szerencsére sokat javult a konkurenciaharc és a megbízhatósági elvárások növekedésével a gépjárműpark. Azonban ezek a szerelvények nagyjából szériaállapotban futnak életük végéig. Ami külcsínt illeti, jó, ha egy szúrófény hidat felszerelhetsz, a belbecs pedig kimerül a truck shopokban kapható bőr hatású műszerfal takarókban. Persze lehet igényes átkárpitozást kérni, de a céged biztosan nem fizeti ki, egy kamionos pénztárcájához mérten pedig igen drága mulatság. Ehhez hozzájön, hogy ma egy sofőr viszonylag ritkán tervez évekre egy cégnél. 1-2 évért pedig nem áldoz a kamionra. 

5. Jól lehet vele csajozni

Ezt már több helyről hallottam, de szerintem csak az a nő esik hasra a kamionozástól, akinek fogalma sincs, hogy mivel jár, illetve nagyjából egy hajléktalanhoz vonzódik. A nők többsége ugyanis viszonylag nehezen viseli, ha életük szerelme hetekig távol van, és ez nem is fog változni. Ma ha egy új ismerkedés közben kiejted a szádon, hogy kamionos vagy, nagyrészt csak szájhúzogatást kapsz a hölgyek többségétől. Arról nem is beszélve - és erről a sofőrök tehetnek - hogy a kamionosok oltári dürhő sudribunkónak vannak elkönyvelve a fejekben, akik csak hőzöngenek, mindenki elé kihajtanak a pályán, büdös, koszos igénytelen állatok. Szóval inkább azt mondanám, hogy ha sofőrként össze tudsz szedni egy lányt, aki kicsit is meg tud békélni azzal, hogy sofőr vagy, akkor tartsd meg.

6. A jókedvű, menősködő utazások

Valahogy mindenki úgy képzeli a kamionozást, hogy beülünk a hodály fülkébe vigyorogva, felrakjuk a napszemcsit, fütyül a turbó, húzzuk (nyomjuk) a dudát, és mindenki előre integet nekünk, miközben a CB-n érdeklődünk a kollégáktól, hogy mi a helyzet. A valóságban 9-10 órákat vezetsz teljes monotonitásban az autópályákon, a nagy zenéből csak egy legolcsóbb áruházi autórádió jut, és ha az emberek meglátnak egy belvárosban, csak azt a furcsa fintort látod az arcukon, hogy minek jött ez ide ezzel a nagy szarral? De ha nem így lenne, és te azért is megmutatod, hogy menő kamionos leszel, akkor hamar letöri majd valamelyik ellenőr/rendőr a lelkesedésedet, főleg ha egy nap akár 2 kontrollt is kapsz. A kontroll placcon pedig minden vagy, csak menő nem. Igyekszel szürke kisegér lenni, hogy lehetőleg gyorsan szabadulhass. Annak érdekében pedig, hogy többet ne szedjenek ki, mindenféle feltűnő rajoskodást elfelejtesz

7. Bármikor abba lehet hagyni

Ez olyan kijelentés, mint amikor egy dohányos mondja, hogy bármikor le tudja tenni a cigit. Most ugyan pont nincs kedve hozzá, de ha akarná, akkor menne. A legtöbb kamionos hasonlóan van. Egyrészt a többség nem ért semmi máshoz, de ha mégis van a zsebében +1 szakma, azt sem csinálta már évek óta. A többség megpróbál valamiféle kiugrási kísérletet. Elmegy garázsmesternek, szerelőnek, vagy bárminek, csak ne kelljen kamionozni. Hamar rájön, hogy a kaminoban senkihez sem kellett alkalmazkodni, senki nem mondta meg mikor ehetsz-ihatsz, vagy mehetsz ki a wécére, és a fizetés is jó esetben csak a fele lesz egy kamionos fizetésnek. A végeredmény, hogy az effektív több munka és a feleannyi pénz hamar visszakényszerít a kamionfülkébe, és keserű szájízzél lehet menni rakodni.

8. Aki mindenhez hülye, abból majd kamionsofőr lesz

Ez egy hatalmas tévedés a fejekben. Természetesen minden szakma megtanulható, így ez is, de csak azért, mert nem iskolában oktatják, még nem lesz egyszerű. Egyrész meg kell csinálni a jogosítványt és a temérdek papírt, hogy egyáltalán felülhessen valaki egy kamionra. A GPS-ek ellenére tudni kell tájékozódni, illik beszélni legalább angolul vagy németül, el kell viselni a magányt, tudni kell pótkocsival tolatni a nagyon szűk helyeken is, és úgy összességében valahogy ezt a szakmát jól csinálni. És itt még nincs vége, mert minden évben kell oktatásokra járni, 5 évente a papírjaid jó részét meg kell újítani (újra kell vizsgázni). Aki tehát mindenhez hülye, az a kamionozáshoz is hülye lesz. A kamionos szakmában pedig a hülyeség sokba fáj, ha azt vesszük, hogy egy szerelvény 50-70 millió forintba kerül.

9. A stresszmentes hosszú élet

Szokás mondani, hogy a kamionos nem tudni, miben fárad el, hiszen csak vezet. Aki így gondolja, annak javaslom, hogy üljön be a kocsijába és menjen el 700 km-t csak úgy, 90-nel, és mondja meg mennyire fáradt, amikor oda ért. Ezen kívül a stressz ugyanúgy az élet része itt is, mint máshol. Felidegesít a targoncás, a speditőr, a forgalomban az a suttyó buzi, akit mindannyian ismerünk. Egész nap egy autópálya porát lélegzed, konzerveken és tartósított kaján élsz, tisztálkodni pedig jó ha 2-3 naponta van lehetőséged. A sörözésről és dohányzásról már nem is ejtek szót. Hogy lássuk ennek az eredményét, nézzük meg, hogy hány nyugdíjas kamionsofőrt ismerünk? Jó, ha 1-2 embert. Ez azért van, mert a kamionsofőrök ritkán élik meg a nyugdíjas kort. 40-50 évesen hullanak el valami pihenőben, többnyire valami vérkeringéssel összefüggő betegségben, mint a trombózis, vagy a szívroham. És amúgy minek is, hiszen a hiába a nagy kereset, ha 40 évig csak minimálbérre jelentettek be.

10. A fenntartható családi élet

Ez kicsit kapcsolódik a csajozós ponthoz. Nem mondom, hogy nincsenek kamionosok családdal, de ne essen senki abba a hibába, hogy azt hiszi, ezek a családok működhetnek úgy, mint egy normális família. Egyrészt a sofőr, mint apa, nagyjából csak skypeon látja a gyerekeit felnőni. A gyerekeiben mindig csak egy keserű emlék, egy űr marad, hogy apa itt sem tudott ott lenni, apa oda sem tudott eljönni. Mindezt miért? Mert haza kell adni a nagy lóvét, ami családfentartásra már nem is olyan nagy lóvé. A közelség hiánya miatt sok ilyen házasság megy tönkre, a felesgek máshol vígasztalódnak, a gyerekek nem kötődnek. Nagyon erős kapcsolatnak kell lenni, hogy ezt az alkut mind a két fél be tudja tartani. Míg a családnak biztos megélhetést, addig a kamionsofőrnek egy élettel teli otthont ad. Aki így tud működtetni egy családot, tegye össze a két kezét. 

Összegezve a fentieket, a legtöbb ember a pénzért választja ezt a szakmát. Aki még gondolkodik csak rajta, hogy sofőr lesz, annak azt ajánlom, rendesen gondolja át. A jó keresetért évekkel és az életünkkel kell fizetni, és a pénz ellenére magányos remete életet kell élni, ami mentális leépüléssel járhat együtt. Megéri? Mindenki döntse el maga.

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ferceltalmok.blog.hu/api/trackback/id/tr3714286471

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

andras87 2018.11.23. 17:53:25

Üdv!
Hát ilyen negatív hozzáállással nem is érdemes csinálni abban egyetértünk.
1. 4-500 ezres fizu szerintem jónak mondható. Azért ne felejtsük el hogy ez egy 8 általános plusz 6-12 hónapos tanfolyammal végezhető meló. Azért erre ne várjuk már el egy légiirányító vagy egy szívsebész fizetését.

2. Aki akar és olyan cégnél dolgozik hogy akadnak kinn töltött hétvégét az láthat világot. Csak egy éve csinálom de már láttam Londont, Párizst, Barcelonát, Hamburgot (a belvárost nem az ipari parkokat) hogy csak a nagyobb városokat említsem. Igen ehhez rá kell szánni akár 1-1,5 órát is és böngészni a netet hogy hol van olyan parkoló ahonnan bejuthatsz. Meg néha kell sétálni 5-10 km-t is a vasútállomásig, az hogy erre a sofőrök 99%-a nem hajlandó, mert inkább döglik a fülkében péntek estétől hétfő reggelig és egyik sört issza a másik után az nem a szakma hibája.

3. Igen van nyomkövető a kocsiban sőt ma már azt is látják hogy mennyi vezetési/munkaidőd van aznapra. És ez emiatt pl. senki nem telefonálgat hogy hogy állsz, hol vagy stb. Nekem volt már hogy 1,5-2 hétig meg sem csörrent a céges telefon.

4-5. pont ezekben nagyrészt egyetértünk.

6. Ez megint hozzáállás kérdése. Ha normálisan állsz az emberekhez és még esetleg minimálisan beszélsz valamilyen nyelvet is akkor teljesen más lesz a hozzáállás. Nem mondom hogy nincsenek bunkók, de azért nem ez az általános. A kontrollokról meg az a véleményem hogy ha 99%-ban betartod a szabályokat és normálisan állsz a rendőrökhöz akkor nem basztatnak. 1 év alatt 2 db bírságom volt mindkettőnél teljes mértékben a saját hülyeségem volt.

7. Ez igaz, akit egyszer a gázolajszag megcsapott annak tényleg olyan mint a drog :). Aki meg csak a pénzért csinálja az meg nem fog elmenni gyárba nettó 150-200-ért.

8. " És itt még nincs vége, mert minden évben kell oktatásokra járni, 5 évente a papírjaid jó részét meg kell újítani (újra kell vizsgázni)."
Az éves oktatás a törvényileg kötelező kb. fél napos cégen belüli oktatás általában egyszerre megtartva a más munkakörökben is kötelező munkavédelmi oktatással.
Az 5 évente papírjaid jó részét meg kell újítani dolog azért ennyire nem szörnyű. Igen a jogsi lejár és el kell menni az orvosit megcsináltatni.
A GKI megújítása meg letudható e-learning oktatással és 1 db vizsgával ahol ki kell tölteni 3 db tesztlapot olyan témában amikkel amúgy is tisztában kellene lennie egy nemzetközi kamionsofőrnek mert a tanfolyam árának többszörösét fizetheti ki egy-egy hibáért.

9. Ez megint felfogás kérdése ha felhúzod magad mindenen akkor biztos hogy nagyon stresszes tud lenni. A konzerv kaja részben jogos, nehézkesebb a főzés és eleve rendszertelenebb az étkezés az összevissza munkaidő miatt. A 2-3 naponta van lehetőség fürdésre hülyeség vagy nagyon hajtós munkát csinálsz ha erre sincs idő. 3-4 heteket szoktam autón tölteni, ebből max. 2-3 nap szokott átlagban lenni amikor nem fürdök, mert nincs rá lehetőség.
Azért mert valaki dohányos+alkoholista ne a szakmát okoljuk. Egyik sem kötelező. Én előtte megittam többnyire minden este egy sört. Mióta kamionozom heti 1 az átlag vagy még annyi sem.
10. Ez igaz, de azért ennél árnyaltabb a kép. Most már van akkora sofőrhiány hogy szinte olyan munkaidőbeosztásban dolgozz ahogy akarsz. Nyílván arányosan kevesebb pénzért, de pl. 2 hét munka 2 hét pihenővel meg lehet keresni annyit amit egy gyári munkás, targoncás, stb. keres mondjuk egész havi munkával. Igen ő minden nap otthon alszik, de lehet hogy olyan fáradtan esik haza minden nap hogy tényleg csak aludni jár haza.

Linkas 2018.11.24. 06:34:30

Picit több mint 12 év, bőven elég volt. :)
Lakás kifizetve, kocsi kifizetve, csinálja más.
Ha újra kezdhetném az életem, kihagynám.
Hála istennek én még a "hőskor" végét megcsíptem, akkor tényleg jobb volt.
Picit sem hiányzik.

Scofield72 2018.11.24. 21:53:36

A 8. pont kivetelevel az osszes egy elkeseresett, a kamionozast nem szereto, abban sikert el nem ert ember nezete. Most csak az 1. pontot cafolom meg, de igeny szerint az osszesnek pont az ellenkezoje a tapasztalatom. Ha kamionozol, teljesen mindegy milyen nemzetisegu cegnel vagy, ha mar tavol vagy. A mai generacio mar az angolt v a nemetet tanulta, ugy, ahogy de felveszik vele nyugati ceghez. Ott a fizu az altalad emlitett sokszorosa ugyanazert a munkaert. Csak a sajat peldamat irom le: Hollandia, nem a legkedvezobb adokategoriaban (!) alapber 4 (!) hetre heti 40 ora munkara netto 2138.5 EUR. Kamionban alvas netto 49 EUR per ejszaka. Szamoljunk csak heti 4 ejszakat, az havi 800 EUR plusz. A kamionos nem heti 40 orat dolgozik es nem 5 napot. De legyen csak heti 50 ora, azaz 4 hetre +40 ora, ami kb. 1 heti fizu, kb. plusz 500 EUR, de mivel ez mar tulora, 130% (!), azaz 650 (!). Most tartunk ugye 3588.5 EUR-nal 4 hetre. Nem beszeltem szombatrol v vasarnapi indulasrol, ami ujabb szorzo! Szoval 4.000 EUR also hangon megkeresheto. Ez 1.280.000 Ft. Nekem kozepvezetokent Magyarorszagon a brutto fizum 7 szamjegyu volt, de a nettoja boven 1 millio alatti (!). Ja. Es ha van gyerkoc, akkor jar a csaladi potlek is, ami nem keves Hollandiaban, kb. 50 ezer Ft havonta (!). Ismetlem: netto 1.3 M Ft egy gyenge adokategoriaban, legkevesebb munkaidovel es csak hetkoznapi munkavegzes eseten, ami tudjuk, h ebben a szakmaban nem igy van.